کرونا،استارتاپ،فرصت‌سازی،اقتصادبازرگانی
X
تاریخ انتشار: شنبه 10 خرداد 1399 - 10:56
کد خبر: 9901
کرونا برای استارتاپ‌ها فرصت‌سازی کرد/ واکسینه‌سازی کسب و‌کارهای دیجیتال در سایه شیوع  ویروس چینی
گزارش اختصاصی:
 

کرونا برای استارتاپ‌ها فرصت‌سازی کرد/ واکسینه‌سازی کسب و‌کارهای دیجیتال در سایه شیوع ویروس چینی

ناپایداری شرایط به دلیل شیوع کرونا این سوال را ایجاد می کند که کسب‌و‌کارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها چه تدابیری را باید برای واکسینه‌شدن در مقابل کرونا اتخاذ کنند.
نظر سنجی: Article Rating

لیلا درخشان-پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی: طوفان نابودگر کرونا تقربیا همه کشورها را درنوردید و خسارت‌های زیادی را از خود بر جای گذاشت. کشور ما هم مثل بسیاری از کشورهای دیگر تحت‌تاثیر این ویروس قرار گرفت. مقررات منع رفت‌و‌آمد، وضع قوانین قرنطینه کسب‌و‌کارهای مختلف را دچار انفعال و رکود کرد. بسیاری از کسب‌و‌کارها از مشکلات مربوط به قرنطینه  آسیب جدی دیدند.از آن طرف اما کرونا برای برخی کسب و کارهای دیجیتال و خدمات غیرحضوری سود چشمگیری به ارمغان آورد. بسیاری از بزرگان این عرصه از جمله شرکت آمازون موفق شدند از خانه‌نشینی مردم به سود سرشاری برسند و حتی حالا اعلام کرده‌اند که قصد دارند کارگران بیشتری استخدام کنند. این سودآوری برای برخی کسب و کارهای اینترنتی داخلی هم رخ داد. در حالی که تب کرونا هنوز داغ است اما منع ترددها به حالت عادی بازگشته است. به نظر می‌رسد این شرایط موقت باشد و دیر یا زود و با شروع فصل سرما ممکن است باز هم آژیر خطر کرونا در سراسر دنیا از جمله ایران به صدا در بیاید. این ناپایداری شرایط  به دلیل شیوع کرونا این سوال را ایجاد می‌کند که کسب‌و‌کارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها چه تدابیری را باید برای واکسینه‌شدن در مقابل کرونا  اتخاذ کنند.

فرصتی بزرگ از دل تهدید بزرگ
در همین حال ، علیرضا شفیق، کارشناس و فعال حوزه استارت‌آپ‌ با بیان اینکه کسب‌و‌کارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها عکس‌العمل‌های متفاوتی نسبت به همه‌گیری کرونا داشته‌اند،گفت: به طور کلی با شیوع کرونا کسب‌و‌کارهای مختلف به میزان متفاوتی آسیب دیدند.مثلا کسب‌و‌کار سنتی نسبت به کسب‌و‌کارهای دیجیتال ضررهای هنگفتی داشته‌اند و بسیاری از آنها مجبور به تعدیل نیروی دائمی و موقت شدند.

وی ادامه‌داد: کرونا به خصوص بر روی کسب‌و‌کارهای نوپا اثرات مخرب‌تری داشت و همه برنامه‌ریزی‌های آنها را به اختلال مواجه کرد و فرایند موفقیت آنها را به شکست تبدیل کرد. این شرایط برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای نوپای ایرانی هم رخ داد.

این فعال حوزه استارت‌آپ‌ها با اشاره به اینکه خدمات آنلاین در دوران کرونا بازاری جذاب و پرمخاطب است، توضیح‌داد: با خانه‌نشینی مردم در دوران کرونا؛ ارزش کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی بیش از پیش مشخص شد و استفاده از این خدمات در بازه‌های سنی مختلف گسترش  پیدا کرد. اما در میان همین کسب‌و‌کارهای آنلاین برخی به دلیل جنس خدمات خود سود بیشتری بردند.

وی اضافه‌کرد: به‌عنوان مثال خرید آنلاین و سرویس‌های تحویل غذا ، تجهیزات پزشکی، سرویس های سرگرمی مانند پخش ویدیو و فیلم و خدمات آنلاین آموزشی توانستند در دوران کرونا سودآوری خوبی کسب کنند اما کسب‌و‌کارهای فیزیکی و سنتی و فعالیت‌های کافه‌ها، رستوران‌ها، گردشگری، شهربازی‌ها ، پوشاک، خشکبار، آرایشگاه‌ها، مراکز تفریحی و سرگرمی، قنادی و ... زیان بالایی دیدند و زنجیره تامین خدمات مختل شد.

شفیق با تاکید بر اینکه ویروس کرونا فعلا مهمان همه کشورهای دنیا است، گفت: در حال حاضر با توجه به اخباری که منتشر می‌شود ویروس کرونا کماکان با زندگی ما همراه خواهد بود، بنابراین ضروری است که کسب‌و‌کارها و استارت‌آپ‌ها این موضوع در نظر بگیرند و با ایده‌های خلاقانه و تدابیر مختلف بتوانند دوام بیاورند، تقویت شوند و تعطیل نشوند.

وی افزود: حرکت به سوی کسب‌و‌کار دیجیتال  و خدمات آنلاین  یکی از مهمترین اقداماتی است که کسبو‌کارهای سنتی باید انجام دهند و با درک مشکل کرونا نباید در مقابل این واقعیت مقاومت کنند.

ضرورت حمایت دولت از استارتاپ‌ها
سحر عظیمی، فعال حوزه استارت‌آپ‌ با تاکید بر اینکه دولت باید با مدل‌های حمایتی مختلف از کسب و کارهای دیجیتال و فناوری اطلاعات و استارت‌آپ‌ها حمایت کند گفت: در شرایط کنونی و دوران بعد از عادی‌‌شدن کرونا، ضروری است تا بسته‌های حمایتی به شکل ارائه تسهیلات مالی، رفع مشکلات و مقررات سخت‌گیرانه قانونی و صدور مجوزهای مورد نیاز، ارائه فضای فیزیکی و ... برای رشد فعالیت استارت آپ‌ها فراهم شود.

وی ادامه داد: علاوه بر کمک‌هایی که دولت باید به این بخش‌ها داشته باشد خود استارت‌آپ‌ها بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌کنند باید بتوانند با در نظر گرفتن مشکل کرونا ، خلاقیت به خرج دهند تا شرایط برای آنها سخت نشوند.خلاقیت و ایده‌های نو از سوی استارت‌آپ‌ها می تواند از حجم مشکلات آنها بکاهد و زمینه را برای رشد آنها فراهم کند.

عظیمی با تاکید بر اینکه در اوج‌گیری شیوع کرونا کسب‌و‌کارهای سنتی  که به حضور فیزیکی افراد وابسته بودند، بیشترین آسیب را دیدند، خاطرنشان‌کرد: این مشکل برای همه کسب‌و‌کارها در سراسر دنیا اتفاق افتاد و در کشور ما هم ظهور کرد. معضل کرونا نشان داد که حرکت به سوی خدمات آنلاین و دیجیتال ضرورتی انکارناشدنی است که به حفظ و رشد اشتغال‌زایی هم کمک می‌کند.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • کرونا برای استارتاپ‌ها فرصت‌سازی کرد/ واکسینه‌سازی کسب و‌کارهای دیجیتال در سایه شیوع  ویروس چینی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت