X
تاریخ انتشار: یکشنبه 14 آذر 1400 - 11:19
کد خبر: 17093
 چهار نوع سم زیان‌بخش؛ وارداتی یا تولید داخل؟ مسئله این است!
 

چهار نوع سم زیان‌بخش؛ وارداتی یا تولید داخل؟ مسئله این است!

در روزهای پایانی هفته گذشته، چند خبر با موضع‌گیری‌ها و توضیحات متفاوت و بعضا متناقض در مورد فلفل مرجوعی ایران از سوی فدراسیون روسیه انعکاس یافت که به سطوح بالای سیاسی نیز کشیده شد، حتی بعضی سیاسیون در اظهار نظرهای خود، پای اعمال نفوذ بازرگانی یکی از کشورهای مقابله جو با کشورمان را به میان آوردند.
نظر سنجی: Article Rating

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ در روزهای پایانی هفته گذشته، چند خبر با موضع‌گیری‌ها و توضیحات متفاوت و بعضا متناقض در مورد فلفل مرجوعی ایران از سوی فدراسیون روسیه انعکاس یافت که به سطوح بالای سیاسی نیز کشیده شد، حتی بعضی سیاسیون در اظهار نظرهای خود، پای اعمال نفوذ بازرگانی یکی از کشورهای مقابله جو با کشورمان را به میان آوردند.

متاسفانه اصل خبر در هیاهوهای سیاسی فراموش شد، اما کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)، منهای انعکاس تکذیبیه‌های این خبر، فقط دو مورد را منعکس کرد؛ یکی نظر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه که دلیل «برگرداندن محموله‌های فلفل را نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی» را اعلام کرد و یکی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور که با تائید تلویحی و رد تکذیبیه قبلی گفت: علت مرجوع کردن محموله‌های فلفل ایران به دلیل استفاده از چهار نوع سم بوده که در روسیه ثبت نشده‌اند.

البته موضوع بررسی دقیق سازمان غذا و دارو نیز به میان آمد، اما به واقع اصل قضیه که این چهار نوع سم، تولید داخل بوده یا وارداتی، به کلی فراموش و سوال نشد که این سموم مضر را چه شرکتی، حال خصوصی یا دولتی، در داخل تولید و یا از خارج وارد کرده است؟

انجمن واردکنندگان کود و سم که طی دو سال گذشته مدام تهدید می‌کند آفت کش‌ها و سموم وارداتی گران شده یا گران می‌شوند و اگر این اقدام یا آن مجوز با این یا آن نرخ ارز دولتی داده نشود، سم و آفت کش‌ها کمیاب می‌شوند، چرا در مورد این 4 نوع سم سکوت کرده و هیچ نهادی هم از این انجمن نمی‌پرسد که این سموم توسط کدام شرکت تولید یا وارد شده‌اند؟

زیان بخش بودن آنها به چه دلیل است؟ چرا این سموم در لیست سموم فدراسیون روسیه ثبت نشده‌اند؟ آیا روسیه می‌تواند به این دلیل که این سموم را نمی‌شناسد یا مشخصات آنها را در لیست خود ندارد محصولات ایرانی را، حتی اگر از نظر غذایی سالم باشند مرجوع کند؟ در نهایت؛ آیا موضوع، سیاسی است که سیاسیون وارد معرکه شده‌اند یا فقط یک تخلف در به کارگیری سموم غیر استاندارد است؟

موضوع دیگری هم که باز این میان به کلی فراموش شده، ضرر و زیان کشاورزان گلخانه‌دار است که معلوم نیست یقه چه کسانی را بگیرند؟!

گرچه طبق اخبار متعدد دیگری، طی چند سال گذشته محصولات کشاورزی مرجوعی به دلایل مختلف داشته‌ایم ولی این موضوع با توجه به ارزش واردات بالغ بر 270 میلیون دلاری روسیه از ایران طی 6 ماهه اول امسال حائز اهمیت بیشتری است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  •  چهار نوع سم زیان‌بخش؛ وارداتی یا تولید داخل؟ مسئله این است!
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت