X
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 مهر 1398 - 01:12
کد خبر: 7652
نشست تخصصی تشکیل وزارت بازرگانی
 

نشست تخصصی تشکیل وزارت بازرگانی

روز گذشته نشستی تخصصی درباره تصویب وزارت بازرگانی با حضور ۴ نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برگزار شد
نظر سنجی: Article Rating

نشست تخصصی تصویب وزارت بازرگانی با محوریت این پرسش: تصویب وزارت بازرگانی در سال رونق تولید راه است یا بیراهه؟ با حضور ۴ نفر از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در سالن گفت و گوی مجتمع شهدای انقلاب اسلامی برگزار گردید نمایندگان مجلس نقطه نظرات خود را درباره تشکیل این وزارتخانه بیان کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی این نشست با حضور دکتر علی اکبر کریمی نماینده محترم اراک و مهندس بابایی زاده نماینده محترم دزفول و مهندس علی ابراهیمی نماینده محترم شازند و حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر نماینده محترم مشهد و کلات با حضور جمعی از متخصصین  حوزه بازرگانی برگزار شد

 در ابتدا گزارشی در مورد چگونگی و مراحل تصویب وزارت بازرگانی ارائه شد که در آن به دو بار رد شدن لایحه این وزارتخانه توسط مجلس اشاره شد و در نهایت این طرح تشکیل وزارت بازرگانی بود که با رای ۵۹ درصدی نمایندگان تصویب گردید

مبحث اول مورد بحث  مغایرت های قانونی تصویب وزارت بازرگانی با اسناد بالادستی بود و سپس درباره نظریه واردات محور بودن تصویب وزارت بازرگانی گفت و گو انجام شد در حالی که مخالفان این نظریه اداره دولت را حاکم دانسته و اتفاق افتادن آن را رد کردند.

 دکتر علی اکبر کریمی به عنوان اولین میهمان شروع به بیان اظهارات خود کرد، او گفت: در دوران کاری خودم در نهاد ریاست جمهوری همیشه شاهد مناقشات بین تولید کنندگان و واردکنندگان بوده ام. کشور ما واردات محور بوده است از ابتدا هم وزارت بازرگانی در حال حمایت از وارد کنندگان بود.

سپس فرمود درباره وزارت بازرگانی مبحث بعدی تصویب تعرفه هاست که ممکن است باعث چند قیمتی و ضرر تولید کنندگان شود.

او درباره ادغام وزارت خانه ها بیان کرد: زمانی که کشور اقدام ها را انجام داد درباره این حوزه مشخص وزارت بازرگانی منطقی بر آن وارد بوده است زیرا در این صورت ما تولید و تجارت و واردات را در یک سازمان متمرکز ملی سازمان داده‌ایم در کشورهای خارجی هم همینطور است و یا نهادی بر هردو نظارت دارد.

علی ابراهیمی نماینده دومی بود که سخنان خود را آغاز کرد او ابتدا با بیان این نکته که این نشست نشستی جناحی نیست و کاملاً تخصصی می باشد مخالفت خود را با تشکیل این وزارتخانه اعلام کرد او سپس با اشاره به اشکالات بازار کشاورزی و تامین خوراک و امنیت غذایی کشور در  در سال های گذشته تصمیم مجلس درباره قانون تمرکز را بسیار صحیح دانست.

درباره آمار مواد غذایی و کشاورزی اشاره به دقیق نبودن آمار کرد و از تجربیات ۲۹ ساله خود در سازمان های مرتبط با کشاورزی گفت، او دوگانه بودن مدیریت را باعث زیان مردم خواند و گفت: نباید کشورمان را تافته جدا بافته از دنیا بدانیم وقتی کشورهای همسایه ما مرغ را یک و هشت دهم دلار یعنی ۱۸ ،۱۹ هزارتومان و گوشت را نه دلار یعنی ۱۰۰ هزار تومان می فروشند نمی توان  قیمت را به زور تغییر داد.

همچنین اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده سازمان معیوبی است زیرا نمی‌توان منافع دو گروه متضاد را هم زمان تعیین کرد.

 نصرالله پژمانفر در ابتدای سخنان خود گفت: باید مردم بتوانند نظرات خود را با نمایندگان مطرح کنند و در تصمیم گیری ها شریک باشند.

او در مورد این طرح گفت: اولین لایحه دولت سال ۹۵ مطرح شد و همچنان مورد بحث است هرچند تحقق آن تصویب شده است اما از نظر ما هنوز موضوع تمام شده نیست و باید تلاش کنیم تا این اتفاق نیفتد.

او با بیان سابقه رویکرد تجارت در سابق به معضلات بسیاری که به وجود آورده بود اشاره کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس:  تولید و تجارت نباید در عرض هم باشد و باید تجارت در طول تولید قرار بگیرد یعنی مقداری که تولید می کنیم را بدانیم و مازاد بر آن را واردات کنیم سپس در مورد مغایرت های قانونی این طرح با اسناد بالادستی توضیحاتی را ارائه کرد و این طرح را مغایر با برنامه ششم دانست در مورد اصل ۷۵ هم ایراداتی را در به نحوه تصویب این طرح ارائه کرد و در زمان رای گیری نیاز به دو سوم آرا را لازم دانست .

 در نهایت این طرح را موافق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندانست.

در انتها پاپی‌زاده نماین محترم دزفول با تایید سخنان قبلی گفت: سیاست واردات باید بر اساس صادرات و تولید باشد که با تشکیل این وزارتخانه این سیاست لطمه می خورد.

او در مورد زنجیره تولید توضیحات کاملی را ارائه کرد واردات را نیاز اصلی کشور نداشت زیرا ابتدا مسئله تولید باید در کشور مطرح باشد تا مردم و تولیدکنندگان ضرر نکنند.

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • نشست تخصصی تشکیل وزارت بازرگانی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت