مسکن،احتکار،رئیس جمهور،اقتصادبازرگانی،مستاجران
X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 خرداد 1399 - 08:45
کد خبر: 10000
مسکن را نمی‌توان احتکار کرد/شخص رئیس‌جمهور از من آمار مستاجران را گرفت
گفت‌وگوی تفصیلی:
 

مسکن را نمی‌توان احتکار کرد/شخص رئیس‌جمهور از من آمار مستاجران را گرفت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت:ساماندهی سیستمی برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه، کار مشکلی نخواهد بود. ارگان‌ها و نهادهای دولتی خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند وگرنه مردم عادی این کار را نمی‌کنند.مسکن را نمی‌توان احتکار کرد.
نظر سنجی: Article Rating

بازار مسکن در سالهای اخیر با ثبات نسبی در رکود خرید و ‌فروش مواجه شده است. در شرایط کنونی شاهد عمیق‌تر شدن رکود حاکم بر بازار مسکن هستیم  که برای بررسی دلایل ایجاد این رکود به سراغ مصطفی قلی‌خسروی ریاست اتحادیه مشاوران املاک تهران رفته‌ایم تا از زبان وی دلایل به خواب رفتن بازار مسکن در حوزه خرید و فروش و راهکارهای لازم برای برطرف کردن آن را بررسی کنیم.

در ادامه، گفت‌و‌گوی تفصیلی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران را با پایگاه خبری تحلیلی اقتصادبازرگانی خواهید خواند.

وضعیت بازار مسکن پس از ورود کرونا به کشور چگونه است؟ دلایل عمیق‌تر شدن رکود بازار مسکن چیست و راهکار‌های شما برای مقابله با آن را بیان فرمایید؟

به‌طور کلی 4 مؤلفه در کشور باعث افزایش قیمت می‌شود؛ بورس، طلا، ارز و حامل‌های انرژی. از طرفی تحریم‌های ناعادلانه باعث شده است که اقتصاد کشور دچار تلاطم شود. ابر‌قدرت‌های جهان نمی‌خواهند ما ثبات سیاسی داشته باشیم زیرا تداوم ثبات سیاسی در بلند‌مدت، ثبات اقتصادی را به ارمغان می‌آورد و گاهی دنبال این هستند که جو کشور را متشنج کنند اما صاحب اصلی این خاک حضرت امام زمان (عج) است و تمام دسیسه‌های دشمن نقش برآب شده.است در این 7 سال گذشته، وقت دولت صرف بازار‌های دیگر اقتصادی بجز بازار مسکن شد. وعده ساخت مسکن اجتماعی را دادند که تحقق پیدا نکرد، ساخت مسکن ملی را در واپسین روز‌های کاری دولت در دستور کار قرار گرفت. دولت‌ها در وقت پایان دوره خود حرف‌های شیرینی می‌زنند. جناب آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی قول مساعد داده است که که تا پایان سال مسکن مهر را به پایان برسانند و به متقاضیان تحویل بدهند. نام‌نویسی مسکن ملی در حال انجام شدن است. طبق قانون اساسی دولت باید برای دهک پایین جامعه برنامه تآمین مسکن را داشته باشد. متآسفانه ما در این 7 سال اخیر کمی این هدف را به فراموشی سپرده‌ایم و این مساله برایمان بحران‌ساز شده است. حدود 12 سال است که مصوب شده تا از خانه‌های خالی، مالیات اخذ شود. در کشورهای پیشرفته میزان مالیات بر خانه‌های خالی، از میزان اجاره‌بها در صورت سکونت در خانه بیشتر است و این موجب می‌شود که صاحب‌خانه‌ها سعی کنند که خانه‌هایشان خالی از سکنه نباشد. ساماندهی سیستمی برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه، کار مشکلی نخواهد بود. ارگان‌ها و نهادهای دولتی خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند وگرنه مردم عادی این کار را نمی‌کنند. مسکن را نمی‌توان احتکار کرد.

قیمت‌گذاری در بازار مسکن چگونه است؟

مالکیت در همه ادیان محترم است و در دین اسلام محترم‌تر. اینکه ارگانی مثل بنیاد مسکن بگوید زین پس کارشناسی قیمت به عهده قوه‌قضائیه است، غلط است. چنین چیزی ممکن نیست چرا که قیمت مسکن در مناطق، طبقات، و شرایط مختلف، متفاوت است. نظر مالک هم شرط است. فقط عرضه و تقاضا می‌تواند ما را از این آشفته بازار مسکن برهاند و تعادل برقرار کند. باید به ساخت‌و‌ساز بهای بیشتری بدهیم تا از مشکلات موجود کاسته شود.

نرخ‌هایی که بانک مرکزی از گرانی مسکن و اجاره اعلام می‌کند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من به عنوان رئیس اتحادیه هیچ‌وقت افزایش اجاره‌بها را رسانه‌ای نمی‌کنم چون این حرف خودش موجب التهاب بازار می‌شود و بهانه خوبی به دست افرادی می‌دهد که به دنبال سوء‌استفاده هستند. نباید معیار به دست مردم بدهیم. لعنت خدا بر کسانی که مانع شکل گرفتن و اجرای درست کد رهگیری معاملات مسکن در کشور می‌شوند. کد رهگیری برای شفافیت و امنیت معاملات است.

نظارت اتحادیه مشاوران املاک بر معاملات مسکن چگونه است؟

اداره آگاهی به موضوع کلاهبرداری از طریق معاملات غیرقانونی مسکن ورود پیدا کرده است زیرا عده‌ای دارند به صورت صوری معاملات مسکن را انجام می‌دهند و ما با این افراد مخالفیم. 

اینکه دولت می‌خواهد به مستاجران وام بدهد صحت دارد؟

امیدوارم که این‌گونه باشد. دولت باید مردم را حمایت کند چون شیوع ویروس کرونا بسیار به مردم آسیب زد. شخص رئیس‌جمهور از من آمار مستآجران را خواست و بنده هم اعلام کردم. حتما تسهیلاتی به مستاجران داده می‌شود. قیمت ملک اگر بالا برود قیمت اجاره هم گران می‌شود.وزیر محترم راه‌و‌شهرسازی فرمودند مسکن نخرید تا قیمت‌ها ارزان شود اما به عقیده بنده برشمردن دلایل منطقی نخریدن مسکن بسیار بهتر از آن است که اعلام کنیم مسکن نخرید.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • مسکن را نمی‌توان احتکار کرد/شخص رئیس‌جمهور از من آمار مستاجران را گرفت
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت