X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 شهریور 1399 - 12:39
کد خبر: 11486
شاگردی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بزرگترین افتخار زندگی‌ام است /  با ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن از روز اول مخالف بودم
گزینه پیشنهادی وزارت صمت در گفت‌و‌گو با ((اقتصاد بازرگانی)) تاکید کرد:
 

شاگردی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بزرگترین افتخار زندگی‌ام است / با ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن از روز اول مخالف بودم

نبود وزارت بازرگانی صدمات زیادی به فعالان عرصه تجارت و بازار وارد کرده است. وزارت بازرگانی مرجع شاخص فعالان تجاری و اقتصادی یک ملت است. در ژاپن و اروپا وزارت بازرگانی مستقل است که شاهد رشد و ترقی اقتصادی آنها هستیم.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، محمد صادق مشایخ در سال  1332 در خانواده اصیل و نامی در اصفهان متولد شد . تحصیلات خود را ضمن دریافت پذیرش از دانشگاه میامی فلوریدای آمریکا تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته زبان انگلیسی ادامه داد. او فارغ التحصیل سال 1356 است.

وی که رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان است ، اکنون در دولت دوازدهم از گزینه‌های مطرح برای تصدی پست وزارت صمت است. برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های این شخصیت سیاستمدار با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بیوگرافی مختصری از فعالیتهای خودتان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را بفرمایید؟

وقتی که انقلاب شد در خدمت شهید آیت الله دکتر بهشتی بودم و با عضویت سیاسی در حزب جمهوری اسلامی ، افتخار همکاری با ایشان را داشتم. هدایت کمیته برون مرزی حزب را با نظر مستقیم شهید آیت الله دکتر بهشتی بر عهده داشتیم . بنا به فعالیت خاصی که در حزب جمهوری داشتم ، به پیشنهاد شهید آیت الله دکتر بهشتی در سال 1360 به وزارت امور خارجه رفتم . قرار بود راهبردهای سیاسی انقلاب را در وزارت امورخارجه پیاده سازی کنیم و امورات و برنامه های دیپلماتیک وزارتخانه را کاملا منطبق با موازین نظام جمهوری اسلامی ایران نماییم که خوشبختانه محقق شد.

در دهه شصت با مسوولیتی که در وزارت امور خارجه داشتم ، موفق به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی کشور با کشورهای توانمند قاره آفریقا شدیم . در ادامه با مرحوم دکتر نوربخش به عنوان نماینده ایشان در اصناف مدتی همکاری داشتم. از ابتدای انقلاب با توجه به اینکه در بنیانگذاری جامعه انجمنهای اسلامی اصناف نقش داشتم به ویژه تا اواخر دهه 70 با این مجموعه همکاری می کردم.در بخش خصوصی به عنوان مدیر از سال 1353 در بخشهای مختلف فعالیت داشتم.در حوزه اصناف نیز در تهران از ابتدای انقلاب با ارائه مشاوره در هدایت بازار نقش داشتم و در این راستا با مقامات متعددی نشست داشتم .

از سال 1375 تا سال 1392 ریاست و مدیریت اتحادیه بنکداران پارچه تهران را به مدت 17 سال برعهده داشتم. در این مدت اقدامات و برنامه های متعددی را اجرا کردم. از جمله توانستم با بسیاری از مراکز دانشگاهی و صنعتی قرارداد همکاری امضا کنم . با دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیر کبیر به عنوان قطب علمی مهندسی نساجی مقاوله نامه همکاری امضا کردم و در این راستا به آموزش نیروهای فعال در صنعت نساجی در این دانشگاه پرداختیم . توسعه علمی ، آموزشی ، فنی و تولیدی در این راستا را در دستور کار قرار دادم . با تلاش در جهت رشد و پویایی صنعت نساجی و شکوفایی کارخانجات نساجی کشور به ویژه در دوران مسوولیتم در این حوزه از سال 1375 در دولت سازندگی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تا پایان سال 1384 در دوران هشت ساله دولت اصلاحات توانستم نقش ویژه ای را در تحول مطلوب جهت نیل به رونق اقتصادی و بازار و همچنین صنف اصیل و ممتاز بنکداران پارچه تهران ایفا نمایم . در این راستا با شناختی که از قوانین بالادستی و نیز سیستم اجرایی و تقنینی کشور داشتم و نیز تعاملاتی گسترده ای که با مسوولان عالی رتبه کشوری داشتم که کثرتا از دوستان و همکاران دیرین بنده هستند ، توانستم در طول دوران ریاستم بر اتحادیه بنکداران پارچه تهران گامهای مجدانه ای در جهت رونق کسب و کار و تجارت در این صنف بردارم . شایان ذکر است با توجه به اینکه تجارت پارچه شغل دیرینه خاندان بنده از چند صد سال گذشته در بازار اصفهان و تهران تاکنون است ، علاقه و تعصب ویژه ای به این صنف از دیرباز داشتم و اعضای این صنف را که همگی در هسته مرکزی بازار تهران هستند عاشقانه دوست می دارم و آرزوی همیشگی من اینست که کسب و کار و محیط تجاری دوستان عضو صنف بنکداران پارچه تهران بسیار پر رونق و با نشاط و پر انرژی باشد . که صد البته در کلان ماجرا آرزوی بنده رونق و شکوفایی کلیه اصناف ، سسیستمها و بنگاههای اقتصادی و تولیدی کشورعزیزمان است.

از سال 1382 تا 1392 به مدت 10 سال رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع اصناف تهران بودم. در این رابطه نیز به تدوین برنامه های راهبردی می پرداختم و سیاستگزاری اقتصادی را منطبق با قوانین و رویه های اجرایی در کمیسیون تنظیم می کردم. طرحهای توسعه محور با رویکرد رونق اقتصادی چه در بخش توزیعی ، چه خدماتی و چه صنعتی ارائه به دستگاهها و وزارتخانه های ذی ربط را جهت اقدام ارائه می کردم.

اولین تئوریسین اقتصاد بدون نفت در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنده بودم ، در این راستا حدود 100 برنامه و طرح تنظیم و تدوین کردم و به رئیس فقید مجمع تشحیص مصلحت نظام ، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تقدیم می کردم. همچنین برخی از آنان را به مقامات مرتبط نیز ابلاغ می کردم. در کمیسیون اقتصادی مجمع امور صنفی تهران برنامه ریزی برای تولید و توزیع بهینه تمام کالاهای مورد نیاز کشور را صورت می دادیم و تلاش در جهت خودکفایی در تولیدات کشاورزی به ویژه گندم را در دستور کار داشتیم که در سال 1383 به این مهم به همت دستگاههای ذیربط دست یافتیم.

 شما به‌عنوان گزینه تصدی وزارت صمت مطرح هستید، شرایط امروز وزارت صمت را تحلیل کنید؟

بخش صنعت کشور با معضل رکود و ورشکستگی دست و پنجه نرم می کند. کارخانه‌هایی همچون هپکو و نیشکرهفت‌تپه  با مشکلات متعددی روبرو هستند که مربوط به امروز نیست و ریشه این معضلات در گذشته ، به ویژه در دولت نهم و دهم است . بنده به عنوان کسی که 52 سال است در اقتصاد کشور فعالیت دارم ، با ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی از روز اول مخالف بودم و هستم .

نبود وزارت بازرگانی صدمات زیادی به فعالان عرصه تجارت و بازار وارد کرده است. وزارت بازرگانی مرجع شاخص فعالان تجاری و اقتصادی یک ملت است. در ژاپن و اروپا وزارت بازرگانی مستقل است که شاهد رشد و ترقی اقتصادی آنها هستیم.کشورهای فقیر دنیا چند وزارتخانه را با هم ترکیب می کنند!در ایران نباید چنین اتفاقی رخ می داد، که متاسفانه این اتفاق در دولت دهم رخ داد.

مجلس وقت به دلیل اینکه در دولت نهم و دهم  با رئیس جمهور وقت خط فکری مشترک داشت موافقت کرد که وزارت صنایع و معادن را با وزارت بازرگانی ادغام کنند که ضربه این اقدام مخرب به مردم و اقتصاد کشور وارد شد. اگر وزارت صمت کنونی موفق بوده است چرا صنایع خودروسازی ما با بحرانهای عدیده و زیاندهی مواجه اند و شرکتهای خودرو ساز ما محصلات با کیفیت پایین به بازار تحویل می دهند. خودروی صفر کیلومتر ایرانی از کارخانه که خارج می‌شود همان روز خروج خراب می‌شود. این اتفاق نشان می‌دهد که ما در صنعت خودروسازی کشور دچار بحران هستیم .ایران بهترین متخصصان دانشگاهی را در سطح جهان دارد . وزارت صمت چقدر از پتانسیل دانشمندان و متخصصان صنعتی استفاده می کند؟.در همه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ، دانشمندان و متخصصان برجسته ، صنایع را اداره می کنند.7 میلیون متقاضی خودرو در کشور ، در برابر 15 هزار خودروی موجود برای فروش یعنی چه ؟ اوج فاجعه را به ما نشان می دهد !

اگر وزیر صمت شوید ، اولویتهای کاریتان در این مسوولیت چه خواهد بود؟

اگر وزیر صمت شوم ، اول معضلات متعدد شرکتهای خودروساز را مرتفع خواهم کرد و حداقل تلاش می کنم تا آنان از زیاندهی نجات یابند.سپس طی برنامه های کوتاه مدت اقدام سریع ، سامانه بازار متحد ملی را راه اندازی می کنم تا بازار داخلی کشور به بانک تبادل اطلاعات مرکزی متصل شده و فعالان اقتصادی و بازاریان بتوانند با در اختیار داشتن اطلاعات آنلاین ضمن کاهش هزینه های ریسک ، از فضای واقعی عرضه و تقاضا در سطح کشور ، در هر روز اطلاعات دقیق و جامع به دست آورده و با نگاهی صحیح به فعالیتهای توسعه محور اقتصادی پرداخته و راه رونق اقتصادی برای فعالان اقتصادی کشور تسهیل گردد.هوشمند سازی کلیه شبکه های صنعتی و اقتصادی را بصورت راهبرد اصلی در دستور کار قرار خواهم داد.به توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی خواهم پرداخت.تجارت الکترونیک را نیز به عنوان یکی از بهترین راههای توسعه و پیشرفت تجاری و اقتصادی کشور در عرصه داخلی و در سطح بین الملل از مهمترین اولویتهای کاری خود قرار خواهم داد.

آقای مدرس خیابانی حدود 3 ماه سرپرست وزارت صمت بودند چه اتفاقی رخ داد که وی نتوانستند رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند؟

وزارتخانه ای که وزیر صمت ثابت ندارد امروز مشکل بزرگی دارد. از آقای شریعتمداری تا رحمانی و خیابانی هیچ‌کدام نمی توانستند ویرانه وزارت صمت را از نو بسازند. نمایندگان مجلس هم بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که اداره وزارت صمت در توان آقای خیابانی نبوده است . آقای مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت که توسط مجلس رد شد ، شاید دیدگاه‌هایش نتوانست مجلس را قانع کند.

فردی که وزیر صمت  شود 9 ماه بیشتر زمان  ندارد. بهترین و سریع‌ترین کاری که در این مدت زمان کم می تواند در وزارت صمت اجرایی شود واثر مثبتی بر بازار داشته باشد چیست؟

 بنده اگر وزیر شوم از تمام کسانی که فعال تجاری هستند استفاده می کنم. از متخصصان و دانشگاهیان به عنوان کسانی که نیرو محرکه وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن باشند استفاده می کنم . تا زمانی که به متخصصان در اقتصاد، تولید و تجارت بها ندهیم روز به روز شرایط کشور بدتر خواهد شد .باید مردم را در اداره کارخانه‌های خودروسازی کشور دخیل کنیم تا این کارخانه‌ها از دولتی بودن خارج شوند. کسانی که در 40 سال گذشته سلطان شکر کشور بودند و پول‌های هزارمیلیاردی کسب کردند باید جوابگوی کارگران نیشکرهفت‌تپه باشند. اولین سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود که کارخانه‌های تولید شکر کشور ، شکر را کیلویی 550 تومان به دولت می فروختند اما دولت شکر را کیلیویی 300 تومان از راه دریا وارد کشور کرد و در آن زمان 3 میلیون تن شکر وارد کشور شد که ورشکستگی کارخانه‌های تولید شکر را به دنبال داشت. در زمان آقای احمدی‌نژاد نابودی صنایع داخلی کلید خورد و ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن هم خسارت‌های زیادی به کشور وارد کرد . درست مانند خودرویی که ظرفیت 6 تن بار دارد اما 20 تن بار را حمل کند. از وقتی که وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی با هم ادغام شدند ، هر وزیری آمد فقط وزارت کرد ، در صورتیکه وزارتخانه مدیریت تخصص محور همراه با نگاه راهبردی نیاز دارد.در آغاز سال 1397 گفتند 40 میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور کردیم ، اما قیمت برنج و شکر به عنوان مثال ، گران‌تر شد!

وقتی به مردم و بخش خصوصی بها ندهیم ، قیمت شکر کیلویی 2 هزار تومان و قند کیلویی 8 هزار تومان خواهد شد. برای مملکتی که این همه سرمایه دارد ، گرانی کالاهای اساسی تحیر آور است! بنده وزیر صمت شوم ، مردم و بخش خصوصی کارآمد را در تمام امورتجاری و صنعتی وارد خواهم کرد. من رفتم آمریکا و با سرمایه‌داران ایرانی مقیم این کشور صحبت کردم ، آنان حاضر بودند هر کدام 20 درصد از دارایی خودشان را به ایران منتقل کنند حتی به شرط نابود شدن این دارایی . اگر امنیت سرمایه گذاری را تضمین کنیم و خرید محصولات تولیدی کارخانجات داخلی را ضمانت کنیم ، قطعا سرمایه گذاران بزرگ به سرعت به کشور باز خواهند گشت. ایرانی‌های خارج کشور حدود 3 تریلیون دلار در کل جهان سرمایه دارند که 20 درصد آن حدود 600 میلیارد دلار خواهد شد . وارد شدن این مبلغ به کشور می تواند اقتصاد ایران را از سقوط و ورشکستگی نجات دهد. باید به هر شکلی است ایران از تحریم خارج شود و وقوع این اتفاق تنها با سیاست ودرایت ویژه رخ خواهد داد.

به چه میزان احتمال می‌دهید که رئیس جمهور شما را برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی کند و آیا بهارستان‌نشین‌ها به شما رای اعتماد می‌دهند؟

اگر آقای رئیس‌جمهور صلاح بدانند ، بنده به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت در خدمتگزاری اثر بخش آماده ام و اگر به مجلس بروم ، با شناختی که دوستان از بنده دارند و استماع برنامه ها و سخنان بنده ، اعتقاد دارم که نمایندگان محترم به بنده رای اعتماد خواهند داد.

سخن پایانی خودتان را بفرمایید؟

به تمامی مسئولان از رئیس جمهور تا وزرا پیشنهاد می‌کنم ، در انجام هر کاری و حل مشکلات مردم عزیز ، خدا را در نظر بگیرید و از او استعانت طلبید که ان شاءالله همینطور است.چرا باید بودجه آموزش و پرورش کشور در نظام بودجه ‌بندی اولویت 18 باشد.؟با پول یک اختلاس 6.6 میلیارد یورویی می‌توان 178 هزار و 200 مدرسه یک میلیارد تومانی در نقاط محروم و مرزی کشور ساخت. بنده اگر وزیر صمت شوم ، رونق و رفاه زندگی و کسب و کار مردمان محروم و مرز نشین را مجدانه دنبال خواهم کرد .در نهایت اینکه بزرگترین افتخار زندگی ام ، شاگردی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • شاگردی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بزرگترین افتخار زندگی‌ام است /  با ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن از روز اول مخالف بودم
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت