پول ملی،حذف صفر،اقتصاد بازرگانی،لیلا درخشان،سایه روشن
X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 خرداد 1399 - 01:03
کد خبر: 9890
سایه‌روشن‌های حذف 4 صفر از پول ملی/ارزش پول‌ ملی رشد می‌کند؟
ایمن‌آبادی در گفتگو با ((اقتصاد بازرگانی)) تشریح‌کرد:
 

سایه‌روشن‌های حذف 4 صفر از پول ملی/ارزش پول‌ ملی رشد می‌کند؟

تغییر واحد پول ملی و حذف چند صفر از آن دسته از موضوعی بوده که در چند سال اخیر جنجال‌های زیادی به پاکرده است. هر بار با مطرح‌شدن این مسئله عده‌ای به شدت مخالت کرده‌اند و در مقابل موافقان هم دلایل پرشماری را برای دفاع از این تصمیم عنوان می‌کنند.
نظر سنجی: Article Rating

 لیلا درخشان-پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی: تغییر واحد پول ملی و حذف چند صفر از آن دسته از موضوعی بوده که در چند سال اخیر جنجال‌های زیادی به‌پا‌کرده است. هر بار با مطرح‌شدن این مسئله عده‌ای به شدت مخالت کرده‌اند و در مقابل موافقان هم دلایل پرشماری را برای دفاع از این تصمیم عنوان می‌کنند. از طرفی واکنش افکار عمومی هم به این مسئله به دلیل واهمه از افزایش نرخ تورم با حذف صفر از پول ملی همواره منفی بوده است. اما با همه این تفاسیر گویا اگر این اقدام هر چه سریعتر صورت نگیرند پول ملی به شدت در معرض خطر قرار می گیرد. برخی هشدار می‌دهند اگر این اصلاحات به سرعت اتفاق نیفتد ممکن است پول‌های دیگر ، پول ملی را از عرصه رقابت کنار بزند. حال پس از کشمکش‌ها و کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره داستان حذف صفر از پول ملی جدی شده و مجلس شورای اسلامی مصوبه جدیدی را مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی ابلاغ کرده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی درباره اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی در گفتگو با اقتصاد بازرگانی نظرات و پیشنهادات خود را به منظور افزایش ارزش پول ملی ارائه داده است.

 اصلاح اقتصاد با حذف صفر از پول ملی

 ایمن‌آبادی که از موافقان فرایند حذف چهار صفر از پول ملی است،گفت: به طور کلی هر تصمیم جدید و تغییراتی در نظام پولی کشور باید به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد و در پی هر اقدام باید ببینیم که چه مشکل اقتصادی قراراست مرتفع شود.

وی ادامه‌داد: برای اصلاح نظام پولی در کشور زنجیره‌ای از  اقدامات باید انجام شود. یکی از این اقدامات حذف 4 صفر از پول ملی است و در نهایت زنجیره‌ای از این فرایندها به اصلاح اقتصادی منجر می‌شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت که فقط با یک کار مشکل اقتصاد کشور را حل شود، توضیح داد: بهطورقطع  چنین نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد چرا که کشور  به کارهای دیگری در اصلاح نظام پولی نیاز دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه  در حال حاضر سرانه اسکناس ما به ازای هر یک ایرانی حدودا بالای 124 اسکناس است، توضیح داد: در دنیا این نرخ به ازای هر نفر 10 تا 12 است در برخی کشورها هم 20 تا 25 است. همچنین هزینه یک سکه 500 تومانی 840 تومان تمام می شود و دلالان همین سکه را در 600 تومان می خرند و  آن آب می‌کنند.

وی با تاکید براینکه یکی از تبعات بالا بودن حجم نقدینگی توهم پولی است ، افزود: به طور کلی حجم نقدینگی بالا ، توهم پولی ایجاد می‌کند. این حجم بالا این حس را در فرد ایجاد می کند که برای خرید یک کالا پول زیادی را خرج می کند. برای اینکه این حجم بالای اسکناس را در کشور نداشته باشیم و بتوانیم امور معاملات راسامان و حجم مبادلات را سرعت بدهیم نیاز به این اقدام است.
 

 حذف 4 صفر از پول اثرات منفی بر نرخ تورم ندارد

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره تجربه موفق تغییر در اسکناس در بسیاری از کشورهای دنیا ، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها در دوره‌های مختلف چنین اقدماتی انجام داده اند. بیشتر آنها هم موفق بوده‌اند. البته بعضی‌ها ناموفق بوده‌اند که دلایل خاص خود را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف 4 صفر از پول ملی  تاثیر خاصی بر نرخ تورم داردیا خیر؟گفت: اینکه برخی عنوان می‌کنند این اقدام منجر به افزایش نرخ تورم می‌شود، صحیح نیست و هیچ ارتباطی بین این دو اتفاق وجود ندارد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه‌داد: از طرفی برخی هم عنوان می‌کنند این اقدام در صادرات و واردات کشور هم تایر منفی ایجاد می‌کند که این گفته هم منطقی و درست  نیست. به طور کلی برای  اینکه نظام پولی کشور در اسناد حسابداری، پرداخت‌ها، دریافت‌هاو غیره مشخص‌تر شود حذف چهار صفر مطرح شده است.

وی این اقدام را یکی از چندین اقدام برای اصلاح نظام پولی کشور دانست و توضیح داد: برخی‌ها معتقدند هر اصلاحی که قرار است انجام شود در نهایت باید منجر به کاهش تورم شود. اما اگر تصمیمی نتایج مثبت دیگر داشته باشد چون تورم را کاهش نمی‌دهد نباید انجام شود؟ یا چون تورم بالاست دیگر هیچ اقدامی نباید انجام شود؟ آیا این حجم از نقدینگی و گردش این حجم بالای پول در در این کشور به لحاظ امنیتی، چاپ، تجدید چاپ و غیره مساله نیست؟

نماینده‌ دوره‌های نهم و دهم مجلس در توضیح مزایای حذف چهار صفر از پول‌ ملی،گفت: این استدلال‌ها درست نیست چرا که حذف 4 صفر از پول ملی در نهایت منجر به تقویت پول ملی می‌شود. از طرفی این اقدام منجر به کاهش استهلاک دستگاه‌های خودپرداز،ساده‌تر‌شدن محاسبات،تسهیل نقل و انتقال پول، کاهش چشمگیر حجم اسکناس، شکیل‌تر‌شدن اسکناس‌ها و غیره می‌شود.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • سایه‌روشن‌های حذف 4 صفر از پول ملی/ارزش پول‌ ملی رشد می‌کند؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت