X
تاریخ انتشار: شنبه 31 خرداد 1399 - 12:04
کد خبر: 10070
زیرساخت‌های نرم افزاری بورس مانع افزایش زمان معاملات/حذف دامنه نوسان به صلاح شرکت‌ها نیست
کفت‌وگوی اختصاصی:
 

زیرساخت‌های نرم افزاری بورس مانع افزایش زمان معاملات/حذف دامنه نوسان به صلاح شرکت‌ها نیست

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حذف دامنه نوسان را به شرکت‌ها توصیه نمی‌کنم،گفت:متاسفانه زیرساخت‌های نرم افزاری بورس آن‌قدر ضعیف هستند که قدرت افزایش زمان معاملات را ندارند.
نظر سنجی: Article Rating

حسین خزلی خرازی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصادبازرگانی، با اشاره به اینکه در شرایط کنونی حذف دامنه نوسان را برای همه شرکت‌ها در بورس پیشنهاد نمی‌کنم گفت: طرحی به نام “بازار برتر” وجود داشت، در آن بازار که شامل ۵۰ شرکت برتر اقتصاد ایران در بورس است، پیشنهاد شد دامنه نوسان در این شرکت‌ها دو برابر شود و به ۱۰درصد برسد و حجم مبنا هم برای این شرکت‌ها حذف شود.

وی افزود: برای افزایش ساعات معاملات، با توجه به اینکه حجم معاملات ما نسبت به دو سال گذشته ۳۰ برابر شده است طبیعی است که افزایش زمان بازار لازم است اما متاسفانه زیرساخت‌های نرم‌افزازی معاملات بورس حجم عظیمی از اطلاعات را باید پردازش کند و ظاهرا این نرم‌افزار‌ها امکان افزایش زمان معاملات را نمی‌دهند چون باید همواره به‌روزرسانی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره موضوعات پیرامون سهام عدالت گفت:این سهم برای مردم بود و واگذار شد و همیشه این نگرانی وجود داشت که آیا بورس در صورت آزادسازی سهام عدالت، ظرفیت جذب این حجم از عرضه سهم را دارد یا نه؟ در حالی که در شرایط کنونی این نگرانی وجود ندارد زیرا  میزان آزادسازی سهام عدالت هیچ خللی در بورس ایجاد نکرد. این حق مردم بود که تصمیم می‌گیرند که سهام عدالت خود را بفروشند، تبدیل کنند و یا نگه دارند.

خزلی خرازی درباره آثار مثبت و منفی هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه گفت: از تبعات مثبت تزریق نقدینگی به بازار سرمایه می توان به انتقال سرمایه‌گذاری از بازارهای غیرمولد و کاذب مانند: طلا، ارز و سفته بازی در مسکن به سمت اوراق بهادار اشاره کرد اما اگر این نقدینگی که به سمت بازار سرازیر می‌شود، وارد شرکت‌های زیان‌ده و کوچک شود و باعث بالا رفتن بیش از اندازه قیمت سهام بشود، ممکن است در آینده تبعات منفی هم داشته باشد. این موضوع یک برنامه ریزی می‌خواهد و راهکار آن ممانعت از سرمایه‌گذاری مردم یا محصور کردن یا روش‌های حذف ورود نقدینگی نیست. بهترین روش آن همین طریقی است که مردم پول می‌آورند و سیل نقدینگی به سمت بورس می‌آید و ما هم در ازای آن باید، سهم عرضه کنیم مانند سهمی که دولت عرضه کرد و یا آزادسازی سهام عدالت. این‌گونه کارها باید ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح‌کرد: هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌تواند تبعات مثبت یا منفی مختلفی داشته باشد. از تبعات مثبت این اتفاق می‌توان به انتقال سرمایه‌گذاری از بازارهای غیرمولد و  کاذب مانند: طلا، ارز و سفته‌بازی در مسکن به سمت اوراق بهادار اشاره کرد اما اگر این نقدینگی که به سمت بازار سرازیر می‌شود، وارد  شرکت‌های زیان‌ده و کوچک شود و باعث بالا رفتن بیش از اندازه قیمت سهام بشود،

وی افزود: ممکن است در آینده تبعات منفی هم داشته باشد. این موضوع یک برنامه ریزی می‌خواهد و راهکار آن ممانعت از سرمایه‌گذاری مردم یا محصور کردن یا روش‌های حذف ورود نقدینگی نیست. بهترین روش آن همین طریقی است که مردم پول می‌آورند و سیل نقدینگی به سمت بورس می‌آید و ما هم در ازای آن باید، سهم عرضه کنیم مانند سهمی که دولت عرضه کرد و یا آزادسازی سهام عدالت. این‌گونه کارها باید ادامه داشته باشد. بازار سرمایه ما باید از نظر تعداد سهام و تعداد شرکت‌ها بزرگتر شود، نه با رشد سریع قیمت شرکت‌هایی که ارزنده نیستند و زیان‌ده‌اند و یا شرکت‌های کوچکی که سود بسیار کمی دارند اما سهمشان 20 یا 30 برابر رشد کرده است. این بخش از کار خطرناک است و باید با عرضه سهام شرکت‌های خوب مانند: بنگاه‌های عمومی، تآمین اجتماعی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و آستان‌های مقدس سهام دارند و به همان نسبتی که پول وارد می‌شود، سهام‌هایشان را خرد خرد بفروشند و با آن پول‌ها سرمایه‌گذاری‌های مجدد در بازار‌های اولیه انجام دهند، این یعنی چرخه رشد اقتصاد مبتنی بر بازار سرمایه. باید سعی کنیم پول‌های جدیدی که به سمت بازار سرمایه می‌آید، صرف خرید سهام جدید ارزنده بشود. بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی  که تبلیغات مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی می‌کنند از برندهای خوب بخش خصوصی ما هستند، همه این‌ها می‌توانند در بورس باشند و به راحتی 33 تا 49درصدشان را به مردم بفروشند. هیچ اتفاقی در مدیریت آن شرکت‌ها نمی‌افتد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • زیرساخت‌های نرم افزاری بورس مانع افزایش زمان معاملات/حذف دامنه نوسان به صلاح شرکت‌ها نیست
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت