X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 فروردین 1398 - 12:32
کد خبر: 32
رونمایی از کتاب تاریخ نان در ایران
برای اولین بار در ایران:
 

رونمایی از کتاب تاریخ نان در ایران

با حضور دکتر سیف معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد حوزه آرد و نان از کتاب “تاریخ نان در ایران” نوشته ی ویلیام فلور ترجمه ی دکتر سید عبدالمجید زواری رونمایی شد.

نظر سنجی: Article Rating

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی، در حاشیه دومین همایش آموزش به روزآمدی روش های فناورانه ارتقا کیفی گندم، آرد و نان در هتل لاله تهران، از کتاب “تاریخ نان در ایران” نوشته ی ویلیام فلور  ترجمه دکتر سید عبدالمجید زواری و احسان اعلایی پور رونمایی شد.

در این مراسم که جمعی از مسئولان و مدیران ارشد صنایع وابسته به گندم، آرد و نان حضور داشتند از این اثر فاخر توسط دکتر یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، دکتر محمود یوسفی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک، ، دکتر حسین یزدجردی رئیس کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران، دکتر محمدرضا مرتضوی رئیس انجمن آرد ایران، محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم،  ایزدیار دبیر
کل کانون سراسری آرد ایران، خان محمدی مدیرعامل گروه صنعتی نان سحر و حسینی سرشت نانوای پیشکسوت کشور، رونمایی شد.

کتاب تاریخچه نان در ایران اثر دکتر ویلیام فلور، ایران شناس برجسته هلندی، پژوهش ارزشمندی است که ابتدا با توصیف شرایط کشاورزی ایران باستان به موضوع چگونگی علاقه ایرانیان به کاشت گندم و غلات و تولید نان می‌پردازد. نویسنده در مرحله بعد شیوه‌های کلی پخت نان در مناطق شهری و روستایی را مطالعه کرده و روش‌های پخت انواع نان در دوره‌های مختلف را بررسی می‌کند. در گام بعد پژوهشگر تلاش می‌کند با توجه به اهمیت معنوی و اجتماعی نان در جامعه ایران، نقش آن را در وقوع پدیده‌های سیاسی و ظهور و سقوط دولت‌های مختلف دریابد.

در فصل اول کتاب پیدایش کشاورزی، انواع پخت و لغاتی که در ایران باستان برای اشاره به نان استفاده می‌شدند بررسی شده. در فصل دوم به بحث دانه‌ها و مواد مختلفی که برای پخت نان به کار می‌روند پرداخته شده است. در فصل سوم، طریقه درست کردن خمیر در مناطق روستایی را آورده‌ شده است. در فصل چهارم، تکنیک­های پخت نان در مناطق روستایی بررسی شده است. در فصل پنجم، پخت نان در شهرها به بحث گذاشته می‌شود. در فصل ششم، انواع مختلف نان که در گذشته و حال در ایران پخت می‌شده و می‌شوند به همراه برخی از روش‌های پخت آن­ها آورده شده و فصل هفتم مروری کلی است بر جنبه­های معنوی و اجتماعی نان در جامعه ایران. در فصل هشتم اهمیت نان برای ایرانیان ارزیابی می‌شود و نهایتا در فصل نهم به چگونگی مواجهه دولت‌ها با موضوع نان پرداخته می شود.  

شایان ذکر است نسخه انگلیسی این کتاب در سال 2015 منتشر شد و با توجه به موضوع کتاب و خلا فعالیت های پژوهشی در حوزه نان، ترجمه آن بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و اگرچه ترجمه اولیه کتاب نهایتا پس از چند ماه آماده شد اما برای ارتقا کیفیت اثر و ارایه متنی بومی و یکدست به خواننده فارسی زبان، متن بارها و بارها توسط مترجمین بازخوانی و اصلاح شد تا نهایتا پس از سه سال، نسخه فعلی برای استفاده کارشناسان، فعالان و علاقه‌مندان به حوزه نان آماده شد و با توجه به محتوای جذاب کتاب به جرات می توان گفت علاوه بر مخاطب تخصصی، مخاطب عام هم به راحتی با این کتاب و مطالب آن ارتباط برقرار خواهد کرد.

پایان خبر/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • رونمایی از کتاب تاریخ نان در ایران
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت