X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 - 12:02
کد خبر: 1180
درمان بیماری لک سفید میگو کشف شد
خبرگزاری اسپوتنیک:
 

درمان بیماری لک سفید میگو کشف شد


بیماری لک سفید میگو در ایران و سایر کشورها خسارت زیان‌باری به مزارع پرورش میگو وارد می‌کند و درمان خاصی هم وجود ندارد به تازگی دانشمندان مکزیک درمان دارویی برای آن کشف کردند.
نظر سنجی: Article Rating

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی (سنا)،  دانشمندان به تازگی برای بیماری لک سفید میگو که یک بیماری ویروسی خطرناک در مزارع پرورش میگو در ایران و کشورهای دیگر است داروی جدیدی کشف کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: محققان دانشگاه مکزیک با همکاری شرکت وکتور ویتا نووسیبیریک به تازگی روش درمان بیماری لک سفید میگو را که براساس ذرات ریز نانویی نقره‌ای انجام می‌گیرد یافته‌اند.

این محققان معتقدند که این ابداع می‌تواند هزینه پرورش میگو را بسیار کاهش دهد. یافته‌های این محققان در ژورنال ایمونولوژی ماهی و حلزون انتشار یافته است. بیماری لک سفید میگو که یک بیماری ویروسی و مسری برای میگو است به مزارع میگو خسارت زیادی وارد می‌‌کند و اولین‌بار در سال 1992 در تایوان به ثبت رسیده است.

این بیماری برای مزارع پرروش میگو در ایران، چین، آمریکا،‌مکزیک، کامبوج، هند، اندونزی، ژاپن،‌مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام سالانه خسارت زیادی وارد می‌کند. درمان این بیماری برای کشور مکزیک که بزرگترین صادرکننده محصول است می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

دانشمندان می‌گویند زمانی که بخشی از آب مبتلا به ویروس این بیماری می‌شود می‌تواند طی 2 تا 10 روز تا 100 درصد به مزرعه پرورش میگو خسارت وارد کند.

در سال 1993 این بیماری در چین و ژاپن 80 درصد میگوهای پرورشی را از بین برد. در سال 1384 این بیماری در استان بوشهر، ایران تلفات سنگینی را برجای گذاشت.

میگوهای آلوده به این ویروس پلاک‌های سفید رنگی را از خود به جای می‌گذارند و به همین دلیل بیماری را به علت رسوب و عدم جذب کلسیم لکه سفید می‌نامند.

گسترش این بیماری از طریق حرکت لاروهای آلوده اتفاق می‌افتد. انتقال بیماری بین مزارع و استخر پرورش هم می‌تواند از طریق آب خروجی استخرهای آلوده، از طریق هواده‌ها، حشرات، پرندگان و تجهیزات آلوده باشد. پیش از این درمان موفقی برای غلبه بر بیماری لک سفید وجود نداشت و معمولا از عصاره داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و برخی مواد ایمنی‌زا استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • درمان بیماری لک سفید میگو کشف شد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت