X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 09:30
کد خبر: 3017
در چهاردهم ین جشنواره معرفی ارقام گیاهی از 51 گیاه جدید رونمایی شد
 

در چهاردهم ین جشنواره معرفی ارقام گیاهی از 51 گیاه جدید رونمایی شد

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه وابستگی در نهال می‌تواند به طور جدی امنیت غذایی کشور را تهدید کند اظهار کرد: سهم بذر و نهال در تولید 30 درصد است اما درصدبالایی می‌تواند تولید را تحت تاثیر قرار دهد.
نظر سنجی: Article Rating

کاظم خاوازی امروز در چهارمین جشنواره معرفی ارقام جدید گیاهی با بیان اینکه دنیا نیز از واقعیت اهمیت بذر و نهال  این واقعیت مطلع است افزود: در حال حاضر کمپانی‌های بزرگ تولید بذر در حال جذب شرکت‌های کوچک و هضم آنها در درون خود هستند که نشان می‌دهد سیاست‌های جدیدی در دنیا درباره بذر در حال شکل‌گیری است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی به نقل از ایلنا، وی ادامه داد: ما این تحولات را رصد می‌کنیم چون به خوبی می‌دانیم که هر مشکلی در تامین بذر می‌تواند تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

خاوازی با اشاره به ارزش مالی بذرهای گواهی شده در جهان گفت: ارزش مالی بذرهای گواهی شده در جهان 65 میلیارد دلار برآورد می‌شود که 11 میلیارد دلار آن تجارت این نهاده بین کشورها است و الباقی مورد استفاده برای تولید در داخل کشورهای تولیدکننده قرار می‌گیرد.

وی مهمترین این بذرها را بذر ذرت، سویا، برنج، سبزیجات و غلات عنوان کرد.

خاوازی با بیان اینکه کشورهای جهان سعی در کاهش سهم بذر غیررسمی دارند افزود: در آمریکای شمالی سهم بذر غیررسمی فقط 10 درصد، در اروپا 25 درصد و در آفریقا، خاورمیانه سهم این بذرها بیش از 62 درصد است. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره دستاوردهای کشور درباره تولید بذر و نهال در کشور گفت: در سال 97 ، 4.5 میلیون نهال شناسنامه دار شدند همچنین موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و تولید 580 هزار تن محصولات زراعی نظارت داشت.

وی صدور بیشترین گواهی را مربوط به بذر گندم در کشور دانست.

خاوازی با تاکید بر اینکه گواهی‌های صادر شده توسط موسسه بذر و نهال در 60 کشور جهان معتبر است افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون 147 رقم گیاهی جدید معرفی شده است که 127 رقم آن مربوط به سال 92 است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از رونمایی 51 رقم جدید گیاهی در جشنواره امسال خبر داد و گفت: اولویت ما استفاده از فناوری‌های جدید و همچنین تشویق بخش خصوصی برای حضور در عرصه تولید بذر و نهال است.

در چهاردهمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی هم اکنون در حال برگزاری است از 51 رقم جدید گیاهی رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • در چهاردهم ین جشنواره معرفی ارقام گیاهی از 51 گیاه جدید رونمایی شد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت