خودرو،گرانی،اقتصادبازرگانی،بحران
X
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 خرداد 1399 - 03:40
کد خبر: 9912
تداوم گرانی در بازار خودرو چه تبعاتی بر زندگی مردم دارد؟/قیمت‌گذاری دستوری راه برون‌رفت بازار خودرو از بحران!
گزارش اختصاصی:
 

تداوم گرانی در بازار خودرو چه تبعاتی بر زندگی مردم دارد؟/قیمت‌گذاری دستوری راه برون‌رفت بازار خودرو از بحران!

بازار آشفته خودرو و افزایش افسار‌گسیخته قیمت‌ها در ماه‌های اخیر نگرانی‌ها و البته نارضایتی‌های بسیاری را در پی داشته است.از یک سو خودروسازان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و گران‌شدن روند تولید خودرو کماکان خواهان افزایش قیمت‌ها هستند و از طرفی مصرف‌کنندگان به‌شدت نسبت به قیمت‌های شوک‌آور خودرو گله‌مند هستند.
نظر سنجی: Article Rating

لیلا درخشان-پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، بازار آشفته خودرو و افزایش افسار‌گسیخته قیمت‌ها در ماه‌های اخیر نگرانی‌ها و البته نارضایتی‌های بسیاری را در پی داشته است. از یک سو خودروسازان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و گران‌شدن روند تولید خودرو کماکان خواهان افزایش قیمت‌ها هستند و از طرفی مصرف‌کنندگان به‌شدت نسبت به قیمت‌های شوک‌آور خودرو گله‌مند هستند. موضوع افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو چندی است که زیر ذره‌بین رسانه‌ها، کارشناسان، صاحب‌نظران صنعت خودرو قرار گرفته است. بسیاری می‌گویند افزایش قیمت خودرو سبد خانوار را به صورت گسترده تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به تغییرات قیمت سایر اقلام سبد خانوار می‌شود  چرا که خودرو سهمی بالایی از تورم کل را به خود اختصاص داده است. در این گزارش وضعیت فعلی بازار خودرو با گفتگو با حمید گرمابی، نماینده مجلس شورای اسلامی و حمید راستی کارشناس حوزه خودرو مورد بررسی قرار داده‌ایم.

قیمت‌گذاری دستوری نه، نظارت و کنترل آری
در همین حال حمید گرمابی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون صنایع و معادن با بیان اینکه همیشه در آغاز سال جدید بصورت سنتی، تورم در همه مواردی که به قیمت نهایی خودرو مرتبط است رخ می‌دهد، گفت: همواره در آغاز سال نو شاهد هستیم هزینه‌هایی در تولید خودرو مانند مواد پلیمری ، فلزات ، دستمزد کارگران و غیره افزایش محسوسی پیدا می‌کند و در نهایت روی قیمت خودروی ساخت داخل تاثیری زیادی دارد.

وی با انتقاد از عدم نظارت جدی بر قیمت‌گذاری صحیح خودروهای تولید داخل، افزود: قبلا شورای رقابت یک سقفی را برای قیمت خودرو مشخص می‌کرد که بعدا با توجه به اینکه قیمت‌ها افزایشی افسارگسیخته پیدا کرد این سقف قیمتی مدام دچار تغییر شد و در حال حاضر قیمت‌گذاری‌ها بدون برنامه‌ریزی دقیق در حال انجام است.

این نماینده مجلس در توضیح دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو گفت: در شرایط فعلی مشکل اصلی که وجود دارد کمبود عرضه است. کمبود عرضه در بازار تلاطم ایجاد کرده است. از طرفی دلالی‌های سازمان‌یافته  هم بر افزایش قیمت خودرو بی‌تاثیر نیست اما اگر خودروسازان بتوانند تولیدات خود را طبق برنامه‌ریزی‌ها انجام دهند و با روشی که اخیرا در نظر گرفته‌اند در هر ماه فراخوان فروش داشته باشند و سعی کنند با اعمال مقررات  خودرو به دست مصرف‌کننده برسد، از التهابات بازار خودرو کاسته می‌شود.

گرمابی در خصوص ضرورت نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو، توضیح‌داد: به طور کلی نمی‌شود قیمت‌گذاری‌ها بصورت دستوری باشد. از طرفی به خاطر محدودیت تولید در داخل نمی‌شود آن را رقابتی رها کرد و باید کنترل و نظارت‌هایی وجود داشته باشد که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید افزایش قیمت‌ها به صورت منطقی باشد.

وی با اشاره به اثرات نامطلوب افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو بر سبد خانوار گفت: متاسفانه افزایش شوک آور قیمت خودرو بصورت غیرمستقیم افزایش نرخ تورم را به دنبال دارد چرا که خودرو کالایی مهم در سبد هر خانوار است. در حال حاضر بر اساس آمارهای ارائه شده خودرو سهم بالایی از تورم کل را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال در اسفند‌ماه سال گذشته تورم کل 34.4 درصد گزارش شد که در این تورم سهم خودرو 6.47درصد بود. در ابتدای سال جاری هم این عدد  6.63 اعلام شد.

گرمابی با تاکید بر اینکه قیمت‌های غیرمنطقی خودرو مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند، توضیح داد: با توجه به اثرات نامطلوب قیمت خودرو بر زندگی مردم ضروری است تا سریعا دستورالعملی برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته تدوین شود چرا که  این شرایط بصورت مستقیم و غیرمستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نسبت به بی‌توجهی به طرح تحقق و تفحص از خوروسازان انتقاد کرد و توضیح‌داد: در آخرین جلسه مجلس شورای اسلامی طرح تحقق و تفحص از خودروسازان را ارائه دادیم که خیلی کوتاه قرائت شد اما این طرح خیلی مفصل بود و مشکلات صنعت خودرو در این طرح دیده شده است.

دلایل افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر باعث شد تا رییس‌جمهور با مهم دانستن نقش قیمت خودرو بر زندگی شهروندان خواستار نظارت و کنترل دقیق قیمت‌ها شود. بنا به گفته رییس‌جمهور افزایش قیمت خودرو به صورت فعلی برخلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل پذیرش نیست.

حمید راستی‌پور، کارشناس حوزه خودرو معتقد است دلایل مختلفی منجر به آشفتگی فعلی بازار خودرو شده است.

وی با اعلام مطلب فوق افزود: متاسفانه قیمت خودروی تحویلی از کارخانه با قیمت‌ها در بازار اختلاف عجیب و چشمگیری پیدا کرده است. همین اختلاف چشمگیر فضا را برای جولان دلالان و فعالیت بیشتر آنها را مطلوب کرده است.

این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه البته دلالان دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو نیستند، توضیح‌داد: به تعویض افتادن روند شماره‌گذاری خودروهای صفر از سوی کارخانه‌ها خود نقشی اساسی در بروز مشکلات داشته است. از طرفی کاهش تولید و توقف تولید برخی خودروهای پر‌تقاضا هم  دلایل اصلی گرانی خودرو است.

راستی اضافه‌کرد: شیوع گستره ویروس کرونا هم تاثیرات خود را در بازار خودرو داشته است چرا که خودروسازان را مجبور کرد تا با ظرفیت محدودی تولید را ادامه دهند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • تداوم گرانی در بازار خودرو چه تبعاتی بر زندگی مردم دارد؟/قیمت‌گذاری دستوری راه برون‌رفت بازار خودرو از بحران!
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت