کشور،راه آهن،رسولی،اقتصادبازرگانی
X
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 خرداد 1399 - 03:06
کد خبر: 9983
بومی‌سازی بیش از 2 هزار و 200 قطعه ریلی در کشور/توقف برقی‌سازی خط‌‌آهن تهران-مشهد
 

بومی‌سازی بیش از 2 هزار و 200 قطعه ریلی در کشور/توقف برقی‌سازی خط‌‌آهن تهران-مشهد

مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت:بیش از 2 هزار و 200 قطعه لکوموتیو در داخل کشور تولید می شود و شرکت‌ها تعهد می‌دهند برای تامین قطعات لکوموتیو از تولید داخل استفاده کنند.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، سعید رسولی امروز در نشست‌خبری در جمع خبرنگاران اظهار‌داشت: از ابتدای سال 98 تا امروز هیچ ناوگان، واگن و لکوموتیو خارجی وارد شبکه ریلی نشد.

وی ادامه‌داد: امسال تا پایان سال جمعا 2 هزار دستگاه انواع ناوگان داخلی وارد شبکه ریلی می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت: در فروردین و اردیبهشت سال 99 از تعداد 144 دستگاه انواع ناوگان ریلی داخلی بهره برداری شد که ارزش ریالی این تعداد ناوگان  بیش از 269 میلیارد تومان است که 138 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه‌کرد: پارسال جمعا 788 دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی اضافه شد که 1270 میلیارد تومان ارزش ریالی داشت و 74 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

رسولی اظهار‌داشت: در راستای تحقق شعار سال ایجاد سامانه یکپارچه رونق تولید از ماه گذشته در سایت راه‌آهن در دسترس است.

وی بیان‌کرد: در این سامانه که در حال تکمیل است در این مرحله مجموعه لکوموتیوهای کشور با شماره فنی قطعات  و کارخانجات داخلی تولید‌کننده آنها معرفی شده است.

خودکفایی در تولید برخی قطعات لکوموتیو

مدیرعامل راه‌آهن اضافه‌کرد: 2260 قطعه لکوموتیو در داخل کشور تولید می شود و شرکت‌ها تعهد می‌دهند برای تامین قطعات لکوموتیو از تولید داخل استفاده کنند.

‌رسولی اظهار‌داشت: در بلوک سیلندر لکوموتیو خودکفا شده‌ایم که در داخل تولید می‌شود و از چند ماه آینده تولید انبوه خواهیم داشت.

سازوکارهای تأمین مالی در پروژه‌‌های ریلی

وی با بیان این‌که سازوکار تأمین مالی پشتیبان ریلی دنبال می‌شود گفت: تلاش کرده‌ایم از ظرفیت‌های تبصره 18 و 19 قانون بودجه، بازار سرمایه، ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ماده 67 قانون رفع الحاق 2 برای پشتیبانی از جهش تولید استفاده شود.

رسولی اضافه‌کرد: سال گذشته از مبلغ یک هزار و 900 میلیارد تومان تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه 470 میلیارد تومان جذب شد و مابقی در سال 99 پشتیبان تولید ناوگان است.

رسولی توضیح‌داد: در تبصره 19 قانون بودجه به زودی فراخوان عمومی سرمایه‌گذاری برای احداث خطوط فرعی اعلام می‌شود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار‌داشت: ماده 12 قانون رفع موانع تولید از ظرفیت‌های جذاب است؛ 4 هزار و 640 دستگاه واگن از محل این ظرفیت تأمین مالی شد که هزار و 900 میلیارد تومان ارزش دارد.

 940 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی برای شرکت‌های ریلی

رسولی افزود: از امروز جمعا مبلغ 940 میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های ریلی و شرکت‌های وابسته به حوزه مسافر به شرکت‌ها پرداخت خواهد شد. این شرکت‌ها می‌توانند برای اخذ تسهیلات به بانک عامل مراجعه کنند و 63 شرکت در این طرح می‌گنجد.

ابلاغ طرح سرمایه گذاری راه‌آهن کرمان ـ سیرجان به صورت BOT

وی اظهار‌داشت: در سال 99 ابلاغ طرح سرمایه گذاری راه‌آهن کرمان ـ سیرجان به صورت BOT منعقد شد که 230 کیلومتر خط با ظرفیت 8.5 میلیون تن است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن تصریح‌کرد: این اولین پروژه در حوزه ریلی است که از مشارکت در ساخت راه‌ها و آزادراه‌ها استفاده می‌شود.

رشد 10 درصدی حمل بار نسبت به سال قبل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار‌داشت: امسال 10 درصد رشد حمل بار نسبت به مدت مشابه سال گذشته داریم ؛ در حمل بار از بنادر خصوصا غلات امسال رکوردهای مهمی شرکت راه‌آهن با همکاری شرکت‌های ریلی، گمرک و شرکت بازرگانی دولتی خواهد داشت.

رسولی بیان‌کرد: سهم جابه‌جایی بار ریلی در بندر شهید رجایی برای اولین بار رقمی بزرگ و تازه بود و حمل مستقیم بار ریلی اقدامی ارزشمند برای کشور شد، در حال حاضر قطار در بنادر به صورت مستقیم زیر کشتی بارگیری می‌کند.

مرز‌های میرجاوه و اینچه‌برون به زودی باز می‌شود

وی با بیان این که تلاش کردیم از ظرفیت باز بودن مرزهای رازی و آستارا برای حمل بار ریلی بیشترین استفاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشیم، گفت: طی پیگیری‌ها مرز اینچه برون هم باز می‌شود. همچنین در باره مرز میرجاوه با طرف پاکستانی گفتگو کردیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح‌کرد: امسال چندین بار جدید داخلی در راه‌آهن جذب شد و بار صادراتی به شبکه ریلی افزوده شد.

 پروژه برقی شدن خط‌آهن تهران ـ مشهد متوقف است

وی بیان‌کرد:‌ درباره خط آهن برقی تهران ـ مشهد تأمین مالی با سرمایه گذاری از محل فاینانس خارجی صورت گرفته بود، ضمن آنکه آورده ایران هم تأمین شده بود اما به دلیل مشکلات طرف خارجی کار متوقف شد.

رسولی گفت: با این حال کنسرسیوم داخلی برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی کرده است ولی در کل پروژه برقی‌سازی تهران ـ مشهد متوقف است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • بومی‌سازی بیش از 2 هزار و 200 قطعه ریلی در کشور/توقف برقی‌سازی خط‌‌آهن تهران-مشهد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت