X
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 11:05
کد خبر: 17887
اتحادیه اروپا خواستار توافق با ایران برای تأمین نفت شد
 

اتحادیه اروپا خواستار توافق با ایران برای تأمین نفت شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه آمریکا و ایران خواستار توافق هستند، گفت: ما اروپایی‌ها از این توافق بسیار ذینفع خواهیم بود؛ اوضاع اکنون تغییر کرده و برای ما بسیار جالب است که یک تامین کننده نفت دیگر داشته باشیم. آمریکایی‌ها هم به یک موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ نشریه فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان "آخرین تلاش های اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته ای ایران" ضمن اعلام مطلب فوق به نقل از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدعی شد: اتحادیه اروپا آخرین تلاش خود برای نجات توافق هسته ای و شکستن بن بست ناشی از خواسته تهران از واشنگتن برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی را انجام می دهد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روزنامه فایننشال تایمز گفت که بدنبال راه حلی میانه برای پایان دادن به این بن بست است که خطر برهم زدن بیش از یک سال تلاش های دیپلماتیک اروپا را برای دستیابی به توافقی که به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ۲۰۱۵ و لغو تحریم های ایران منتهی می شود، در بر دارد.

این نشریه انگلیسی در ادامه گزارش خود نوشت:

در عوض، جمهوری اسلامی فعالیت هسته ای اش را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد.

بورل گفت که مایل است انریکه مورا مذاکره کننده اتحادیه اروپا برای گفت و گو در مورد این مساله به تهران سفر کند، اما ایران نسبت به این مساله تمایلی نشان نمی دهد. وی فشار دیپلماتیک را «آخرین گلوله» توصیف کرد.

بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن، عنوان تروریستی از سپاه پاسداران برداشته می شود، اما بر بخش های دیگر این سازمان باقی می ماند.

تحلیل گران گزینه ای را پیشنهاد داده اند که آمریکا عنوان تروریستی را از سپاه بردارد و آن را در مورد نیروی قدس حفظ کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وعده داد به توافق بازگردد، مشروط بر اینکه ایران به تعهداتش نسبت به توافق پایبند باشد و اتحادیه اروپا نیز در این ضمن ماه ها زمان برای مذاکرات غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران در وین صرف کرد.

مقام های غربی تاکید دارند که توافق آماده امضا است، اما از ماه مارس (اسفند 1400) مذاکراتی در وین انجام نشده است.

تهران بارها گفته آماده امضای توافق است مشروط بر اینکه واشنگتن به درخواست های ایران عمل کند.

به گفته تحلیل گران، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تمایلی به لغو عنوان تروریستی از سپاه ندارد، زیرا با واکنش داخلی و همچنین عکس العمل متحدان آمریکا در خاورمیانه روبه رو می شود.

بورل گفت: در این لحظه مشخص باید بگویم به عنوان هماهنگ کننده (مذاکرات وین)، این پیشنهاد را به صورت رسمی روی میز می گذارم.

وی افزود: ما نمی توانیم برای همیشه به همین منوال ادامه دهیم، زیرا ایران به توسعه برنامه هسته ای اش ادامه می دهد.

بورل با اشاره به مذاکراتش با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که این پرونده روی میز شخص رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که واشنگتن با این نظر تهران موافق نیست که این موضوع(برداشتن عنوان تروریسم از سپاه پاسداران) باید با مذاکرات هسته ای مرتبط باشد.

این مقام افزود: اگر برای ایرانی ها مهم باشد که این عنوان را لغو کنیم، در ازای آن به چیزی نیاز داریم که نگرانی های غیرهسته ای ما را برطرف کند. اگر ایران بر لغو این عنوان مصر باشد و همه ایده های ما را رد کند، این مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد.

بورل در ارتباط با تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین بر مذاکرات گفت که مذاکره کنندگان به ایران اولتیماتوم نخواهند داد.

تحلیل گران می گویند نگرانی هایی در مورد یک بحران جداگانه وجود دارد و این اشتیاق حاکم است که با ایران توافقی حاصل شود که تهران بتواند به وسطه آن صادرات نفت خود را افزایش دهد تا به جلوگیری از افزایش بهای انرژی و جایگزینی نفت خام روسیه کمک شود.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که آمریکا و ایران خواستار توافق هستند. وی افزود: ما اروپایی ها از این توافق بسیار ذی نفع خواهیم بود، اوضاع اکنون تغییر کرده است. اکنون برای ما بسیار جالب است که یک تامین کننده نفت دیگر داشته باشیم. آمریکایی ها نیز به یک موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند.

علی واعظ کارشناس مسائل ایران در اندیشگده گروه بحران نیز گفت که دولت بایدن قبلا پیشنهاد خارج کردن نام سپاه از فهرست تروریستی در مذاکرات با دولت حسن روحانی رئیس جمهوری سابق در ازای تعهد به ادامه مذاکرات بر سر یک توافق طولانی تر و قوی تر و گفت و گو در مورد موضوعات منطقه ای را داده بود.

دولت بایدن سپس همین پیشنهاد را به ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فعلی ایران در ازای تعهد به هدف قرار نگرفتن آمریکایی ها ارائه داد. در هر دو مورد تهران این پیشنهادها را رد کرد.

به گفته واعظ، دولت بایدن که همه گزینه ها را امتحان کرده، اکنون امیدوار است ایرانی ها بدون حذف نام سپاه به توافق بازگردند و طرف ایرانی نیز امیدوار است که بایدن نخست علامت دهد.

وی در عین حال تاکید کرد که خطر حال حاضر این است که تلاش برای احیای این توافق وارد یک دوره طولانی مدت انتظار شود و هیچ گزینه بدون هزینه‌ای برای دولت آمریکا وجود ندارد.

انتهای‌پیام/

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • اتحادیه اروپا خواستار توافق با ایران برای تأمین نفت شد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت